Webhotellin valinta

Artikkeli sisältää kumppanuuslinkkejä. Saan linkin kautta tilatuista webhotellipaketeista pienen korvauksen, se ei kuitenkaan vaikuta asiakkaan maksamaan hintaan.

Kun tilaat kotisivut yritykselle tai rakennat sivuston itse, tulee myös valita sivustolle webhotelli. Ei ole lainkaan sama, missä yrityksesi tärkein markkinointikanava eli kotisivut sijaitsevat. Koska rakennan itse kaikki asiakkaitteni sivustot WordPressilla, lähestyn myös webhotellivalintaa erityisesti WordPress-sivuston näkökulmasta. Webhotellin tai toisin sanoen hostingin sekä oikean paketin valinnassa tulee ottaa huomioon ainakin nämä seikat:

  1. Sivuston koko ja liikennemäärä
  2. Sivuston nopeus ja tietoturvallisuus
  3. Onko webhotelli optimoitu juuri WordPress-järjestelmälle
  4. Kuka hoitaa WordPressin säännölliset päivitykset ja varmuuskopioinnin
  5. Kuka hoitaa ongelmatilanteet
  6. Kuinka monta sähköpostia omalla osoitteella tarvitaan
  7. Minkä ohjelman kautta sähköposteja käytetään
  8. Webhotellipaketin hinta vs. ominaisuudet

Webhotelli vaikuttaa sivustoon ratkaisevasti

Sivuston nopeus vaikuttaa suoraan käytettävyteen ja lisäksi hakukonenäkyvyyteen. Esimerkiksi Google ”rankaisee” hitaasti toimivia sivustoja ja etenkin mobiilitoimintaan tulee tänä päivänä kiinnittää erityistä huomiota. Huono hosting voi vesittää kaikki yritykset optimoida sivustoa nopeaksi. (näitäkin on valitettavasti nähty.)

Eri hostingit suhtautuvat myös eri tavoin yllättäviin kävijäpiikkeihin sivustolla. Kuvitellaan vaikka, että sinulla on verkkokaupassa aika tasaisen rauhallista, mutta kampanja aiheuttaa ryntäyksen, jolloin yhtäkkiä kaistaa tarvitaankin monin kerroin normaaliin verrattuna. Laadukas hosting mukautuu tähän joustavasti ja skaalaa kaistanleveyttä tarvittaessa.

Sivuston tietoturva ja toiminnasta huolehtiminen

Nykyaikaisissa webhotelleissa sivuston automaattinen varmuuskopiointi kuuluu palveluun. Suosittelen kyllä pitämään varmuuskopiot toisaalla kuin varsinainen sivusto, mutta webhotellin varmuuskopio on ehdottamasti parempi kuin ei varmuuskopiota lainkaan. Lisäksi jos se on webhotellin hallussa, he myös pystyvät sen ongelmatilanteessa palauttamaan eikä sivuston omistajan tarvitse itse osata sitä tai ulkoistaa palvelua. Toisaalta mikäli varmuuskopiot säilytetään webhotellissa, tulee niiden vaatima tila ottaa huomioon sopivan paketin valinnassa.

Lisäksi webhotellin kautta voidaan automatisoida WordPressin päivitykset. Toki automatisointi ei vastaa ihmisen havainnointikykyä, jos päivityksen jälkeen ei kaikki näytä ihan juuri siltä miltä pitää. Automaattinen päivitys tarttuu kyllä selkeisiin toimintavirheisiin, mutta siltä voi toisinaan jäädä jotain toiminnallisuuksien puutteita huomaamatta. Etenkin verkkokauppojen osalta olisi hyvä hoitaa päivitykset aina ihmisen testaamana.

Tänä päivänä pidän ehdottomana vaatimuksena, että webhotellipakettiin kuuluu automaattisesti SSL-salaus. SSL on se niksi, jolla osoitteen eteen tulee vihreä lukon kuvake selaimessa ja herjat epäluotettavasta sivustosta pysyvät poissa. Useimmilla sivustoilla maksuton Let’s Encrypt -sertifikaatti on riittävä ja sitä monet webhotellit tarjoavatkin paketeissaan. Tämä ei kuitenkaan edelleenkään ole tilanne kaikilla ja toisaalta tuosta maksuttomasta SSL-sertifikaatista saatetaan ottaa asiakkaalta esimerkiksi 80€/vuosi lisämaksua, vaikka se on käytännössä ”pakollinen”.

Asiakaspalvelu on tärkeää myös hostingyrityksessä

Kun tilanne kotisivujen kanssa iskee päälle, silloin yleensä kaivataan apua heti. Laadukkaat webhotelit reagoivat asiakkaan tukipyyntöihin nopeasti ja yhteydenottoon voi olla sähköpostin lisäksi keinoina esimerkiksi chat tai puhelin. Isommissa yrityksissä chat-tukea saattaa olla tarjolla myöhään iltaankin. Ja onpa sitä kerran perjantai-iltana selvitetty erään verkkokaupan kaatuminen Facebook Messengerin kautta. Sitä voi jo kutsua hyväksi asiakaspalveluksi!

Hyvän hostingin tunnistaa myös siitä, että se ei ole täysin jäykkä omissa paketeissaan vaan voi tehdä myös asiakkaalle räätälöityjä ratkaisuja ja toisaalta se tarjoaa myös erilaisille asiakkaille sopivia ratkaisuja. Näin kotisivujen suunnittelijan näkökulmasta hostingin tarjoama kehitysympäristö on ehdoton juttu, mutta on siitä hyötyä myös yrittäjälle, joka haluaa vaikkapa rauhassa rakentaa verkkokauppaa muun toiminnan taustalla.

Hosting vaikuttaa myös sähköposteihin

Oman domainisi sähköpostit voivat pahimmillaan päätyä jopa mustalle listalle, mikäli hostingin tekniset asiat ovat huonolla tolalla. Minulle sähköposti on kaikista tärkein työväline ja sisältää yhtä oleellisia juttuja kuin verkkopankkini, joten olen aika tarkka siitä, kuka sen toiminnasta vastaa. Laadukas hosting domainia hallinnoimassa antaa luottoa siihen, että sähköposti pysyy toiminnassa.

Kuitenkin on syytä pohtia, kannattaako sähköpostiaan käyttää hostingin webmailin kautta. Webmail on se rumahko jäykkä nettipohjainen sähköposti, jota on kaameaa käyttää kännykällä. Lisäksi sähköposti täyttää äkkiä webhotellitilan, jota ei välttämättä sivuston takia tarvitse olla kovin paljon.

Lue miksi sähköpostin ohjaaminen Gmailiin kannattaa

Laadukkaat webhotellit tarjoavat myös tähän ratkaisuja. Oman domainin sähköposti voidaan kytkeä Office365- tai Google Workspace -tilaukseen, jolloin sähköpostia ei myöskään käytetä webmailin kautta, vaan joko Microsoft Mailissa tai yritys-Gmailissa (joka on samanlainen kuin ilmainen Gmail, mutta hiukan eri ominaisuuksilla).

Kuinka paljon hyvä webhotellipaketti maksaa?

Hintaan vaikuttaa paketin sisältö, mutta lähes kaikki pienyritykset pärjäävät webhotellipaketilla, jonka kuukausihinta laadukkaassa webhotellissa on noin 10-20€/kk.

Valitse webhotelli oman tarpeesi mukaan ammattilaista kuunnellen

Olen valikoinut yhteistyökumppaneikseni kotimaiset hostingyritykset Zoner ja Hostaan. Kerron mielelläni lisää heidän palveluistaan tai voit tutustua tarjontaan itse:

Zoner webhotelli
Hostaan webhotelli

Tuntuuko tämä kaikki todella tuskalliselta?

Voit myös jättää webhotellipaketin valinnan ja tilauksen minun huolekseni. Kotisivuasiakkaillani se kuuluu palveluun automaattisesti, mutta konsultoin myös muiden webhotelliratkaisuissa. Ja mikäli sivuston tekninen ylläpito tuntuu ylimääräiseltä vaivalta ja hankalalta, tutustu Huolenpitopaketteihini.

Haluatko tietää lisää?

Kerro muillekin:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Laura Jalonen markkinoinnin vinkit

Vinkkipankissani käsittelen aiheita, joita käyn läpi lähes jokaisen uuden asiakkaan kanssa. Täältä löytää vinkkejä etenkin aloittavan pienyrityksen tai yhdistyksen markkinointiin, mutta monet seikat pätevät myös isompien ja kokeneempien yritysten kohdalla.

Laura Jalonen